Kehäradan testailua
¨-Olen kokeillut kuinka kehärata "helpottaa" liikkumista esim. lentoasemalle. Olen ollut kolme kertaa "töissä" Asuntomessuilla ja käyttänyt bussi-junayhteyttä ja paluumatkalla olen testannut lentokenttäyhteyttä.Tänään kävi juuri niin kuin ei pitäisi käydä. Matka asuntomessuille kesti ja kesti. Arvioin noin 1 km kävelymatkavauhdin väärin ja myöhästyin bussista noin 1 min, seuraava tuli kuitenkin jo 10 min kuluttu, mutta oli 3 min myöhässä pysäkkiaikataulusta. Vaihdoin junaan, ja asemalta lähti juna,kun olin liukuportaiden puolivälissä. Seuraava tuli 11 min kuluttua, joten yli 20 min odotteluaikaa. Yhdeksän km:n matka kotoa Asuntomessuille kesti 50 min.
Talvella kyselin reittisuunnitelmia ja miten pääsen parhaiten Tikkurilaan. Bussilla ja junalla kertoi HSL:n suunnittelija. Nopeimmillaankin bussi-junamatka kestäisi 30 min, koska yleisin kohteeni on uimahalli ja juna ei pysähdy kohdalla. Bussiyhteyteni taitaa säilyä, mutta toinen sopiva bussireitti lakkautetaan. Ja mitä vaikuttaa ajoaikoihin, kun myös "koululaisbussi" lakkautetaan,
Helppo on matkustaa pöydän ääressä nopeasti, jos käyttää vain ns nettoaikoja. Apuajat ovat sitten toinen juttu.Kehäradan uusien junapysäkkien pitkähköt kävelymatkat, liukuportaat tai toimimattomat hissit pidentävät matka-aikaa. Yhtenä lauantaina Aviapoliksen pysäkin kaikki liukuportaat näyttivät punaista valoa ja olivat stop-tilassa, Kivistön asemalla kerrotaan, että hissit on suljettu ja osa liukuportaistakin. Et sillee ... Vaikka olen julkisen liikenteen kannattaja ja käyttäjä, niin niinsanotusti ottaa pattiin kehäradan hypetys. Voisin laittaa kilven lentokenttäjunaan - bussilla olisit jo perillä.
Purnaan, vaikka omat kulkuyhteyteni suurinpiirtein säilyvät? Osa suorista bussiyhteyksistä katkeavatja pitää etsiä uudet yhteydet. Matka-aikoihin pitää lisätä 10-20 min lisää vaihtojen takia. Kun tähän ikään on ehtinyt, niin ei enää kiirettä töihin eikä lastenhoitoon. Ehkä purnaan toisten puolesta?
Rahaa laitetaan suunnitteluun säkkikaupalla ja rakentamiseen reilusti vielä enemmän. Kaikki joustavuuden saavuttamiseksi. Eivät kohtaa visio ja käytäntö tässä maassa. Mitä meidän arkkitehdeille ja suunnittelijoille oikein opetetaan oppilaitoksissa?
VastaaPoistaOngelma lienee ajattelussa "kyl me osataan" eikä riittävästi tutustuta muuhun maailmaan. Muistan kuinka 10 v sitten Tehranista Suomeen muuttaneet sukulaiset tuskailivat, kun busseissa ei ollut pysäkkikuulutuksia eikä opastuksia. Teheranissa oli. Viimeiset 15 v olin tekemisissä ympäristövaikutusten arvioinnin- kanssa. Jo silloin piti myös lakien vaikutukset arvioida, mutta nyt todetaan - ei ole resursseja. Mutta resursseja on korjata huonosti suunnitellut systeemti. VR:stä puheenollen. Ihan hyvä jos vain junat kulkevat. Mutta aika usein uutisissa on häiriöuutisia - kaikki junat myöhässä, vuorot peruutettu, junat eivät pysähdy asemilla jne.
PoistaMonelta taholta on kuulunut, ettei tämä uudistus oikein onnistunut. Tosi ikävää niille, jotka ovat kokonaan julkisen liikenteen armoilla.
VastaaPoista